Kehilangan Rambut atau Ketipisan Rambut?

Posted by Peringatan Diri on 3:51 AM with No comments
Lebih separuh daripada mereka yang menyertai tinjauan kaji selidik pernah mendengar tentang kehilangan rambut, tetapi mereka tidak pasti sama ada terdapat perbezaan antara kehilangan rambut dan ketipisan rambut.

Istilah umum `kehilangan rambut' boleh merujuk kepada banyak masalah yang berlainan, daripada sedikit ketipisan hingga kebotakan penuh, dan keadaan ini boleh berlaku kerana banyak sebab yang berlainan.

Dr. Ting menjelaskan bahawa kehilangan rambut boleh berlaku secara beransur-ansur menyebabkan rambut menjadi semakin nipis.

Adakah Kerana Gen?

Sebanyak 21 peratus daripada responden percaya bahawa kehilangan rambut adalah berpunca daripada kombinasi faktor keturunan, hormon dan usia.

Umumnya, kehilangan rambut di kalangan lelaki dan wanita adalah diwarisi daripada ibu atau bapa mereka, atau kedua-duanya. Gen kita mempengaruhi pertumbuhan rambut kita.

Ia mengaktifkan kepekaan kepada androgen (hormon lelaki) termasuk testosteron, yang menyebabkan folikel rambut mengecut. Folikel yang mengecut (selaput yang menyarung umbi rambut) mengeluarkan rambut yang nipis.

Baca artikel penuh - KLIK DISINI