Kunci Paling Penting untuk Diet Sihat

Posted by BioVCO on 4:11 AM with No comments

Kunci Paling Penting untuk Diet Sihat

8 langkah mudah untuk menetapkan semula kesihatan dan berat badan anda, tanpa mengira "diet" anda.


Berusaha untuk mencapai pilihan yang sihat dan meningkatkan kesihatanpsikologi harus menjadi matlamat untuk semua orang. Di bawah ini anda akan mendapati cadangan yang disesuaikan daripada Jabatan Kesihatan Amerika Syarikat dan Perkhidmatan Manusia dan disyorkan oleh pakar diet berdaftar kami di The Centre • A Place of HOPE . Ini adalah garis panduan yang sangat baik untuk pilihan jangka panjang dan sihat:

  1. Makan pelbagai makanan, walaupun dalam jumlah yang sangat kecil.Ini mungkin kelihatan sederhana, tetapi ia amat penting. Pemakanan kita mengesyorkan makan pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna-warni, biji-bijian, kekacang, daging tanpa lemak, ikan, telur, kacang dan biji. Hidangan yang seimbang mengandungi sumber protein, bijirin atau sayur berkanji, sayuran segar, dan lemak yang sihat.Buah membuat pencuci mulut yang sangat baik. Makan pelbagai makanan terus makan yang menarik, menyeronokkan, dan berkhasiat!
  2. Makan dengan kerap untuk memastikan gula darah seimbang. Ini bermakna cuba untuk tidak pergi lebih dari empat jam tanpa makan atau makanan ringan. Makanan ringan yang seimbang terdiri daripada sumber karbohidrat dan sumber protein / lemak. Contoh makanan ringan yang seimbang termasuk: epal dengan kacang mentega, hummus dan pita, atau kacang-kacangan dan buah-buahan kering.Menjaga gula darah seimbang juga membantu kami membuat pilihan makanan yang lebih baik, kerana kami lebih cenderung untuk pergi untuk makanan yang paling mudah apabila sangat lapar.
  3. Keseimbangan makanan yang anda makan dengan aktiviti fizikal.Kata kunci di sini adalah keseimbangan. Aktiviti fizikal adalah teman penting untuk makan sihat, kerana ia berfungsi untuk meningkatkan metabolisme. Bagi orang dewasa yang sihat , kira-kira 2.5 jam aktiviti aerobik yang sederhana dan dua jam latihan kekuatan disyorkan setiap minggu.
  4. Makan sarapan setiap hari. Walaupun anda tidak berasa lapar untuk sarapan pada mulanya, mendapatkan diri anda dalam kebiasaan makan sarapan bermakna latihan badan anda untuk akhirnya bangun lapar.Makan sarapan sebenarnya melancarkan metabolisme anda untuk hari itu. Sekiranya anda berada dalam mod puasa, metabolisme anda berkurangan untuk menjimatkan tenaga. Dengan memulakan hari anda dengan sarapan, anda membenarkan metabolisme anda berjalan pada kadar yang lebih tinggi, menghasilkan lebih banyak tenaga. Sarapan seimbang harus termasuk pelbagai bijirin, buah-buahan, kacang-kacangan, telur, dan tenusu yang kaya dengan nutrien tinggi.
  5. Buat pilihan makanan yang sederhana dalam kandungan gula. Sekali lagi, gula-gula dan karbohidrat sering kali menjadi makanan pilihan bagi banyak orang di negara ini. Mengecas sistem anda dengan gula meningkatkan gula darah, yang mengakibatkan peningkatan pengeluaran insulin. Apabila insulin meningkat, gula darah menurun, dan lonjakan selera makan , mengekalkan kitaran makan makanan yang tidak sihat.
  6. Berhati-hati dengan persekitaran makan anda. Bagaimana perasaan kita mempengaruhi keupayaan kita untuk mencerna apa yang kita makan. Tekanan dan kebimbangan semasa makan boleh membawa kepada kesusahan pencernaan dan memburukkan gejala sindrom usus besar (IBS). Itulah sebabnya penting untuk disengajakan di mana dan bagaimana anda makan. Berusahalah untuk menyediakan tempat yang tenang, santai dan suasana untuk makan. Ini akan menggalakkan pencernaan yang sihat dan penyerapan nutrien. Makan di meja anda dan bukan di dalam kereta anda, di hadapan televisyen atau komputer.Elakkan gangguan dan biarkan diri anda menikmati hidangan anda.
  7. Dengar isyarat tubuh anda. Ramai orang menyalahkan kelaparan emosi untuk kelaparan fizikal. Luangkan masa untuk menyaksikan sensasi kelaparan dan kenyang. Dengan mendengar badan anda sepanjang hari, dan sebelum dan selepas makan, anda akan belajar memahami dan membezakan isyarat.
  8. Perlahan makan. Mengetepikan jumlah masa yang sesuai untuk dimakan dan bukannya bergegas, membanting makanan sebagai satu kesedaran pada hari yang sudah sibuk. Ingat, ia mengambil masa dua puluh minit untuk mekanisme lapar dan kenyang anda untuk menghantar isyarat kepada seluruh badan anda bahawa anda penuh.Perlahan dan biarkan badan anda memberitahu anda bahawa ia berpuas hati.