PETUA UNTUK MENJAGA KESIHATAN DAN PEMAKANAN YANG BAIK

Posted by BioVCO on 3:58 AM with No comments

PETUA UNTUK MENJAGA KESIHATAN DAN PEMAKANAN YANG BAIK


Untuk kekal sihat dan sihat, anda perlu sentiasa menyimpan tab pada apa yang anda makan. Asas untuk mengekalkan kesihatan dan pemakanan yang baik adalah memahami bagaimana diet atau makanan anda memberi kesan kepada kesihatan anda. Hanya jika anda mempunyai asas anda pada pemakanan yang baik, anda boleh mengikuti rejim diet yang sihat dan mengekalkan kesihatan yang optimum.
Diet tidak seimbang boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan anda, yang seterusnya boleh menyebabkan obesiti, penyakit kardiovaskular, dan diabetes jenis-II antara lain. Tetapi dengan pemakanan yang baik, anda boleh menyimpan penyakit utama di teluk.
Hanya makan sihat dan bersenam tidak akan memberi anda hasil jangka panjang. Anda perlu membuat pilihan gaya hidup kekal dan melihat corak makan anda dan menjadikannya sebahagian daripada gaya hidup harian anda. Berikut adalah beberapa tip yang boleh anda ikuti untuk menjaga kesihatan dan pemakanan yang baik.
Petua makan yang garang:
  • Jangan melangkau sarapan anda: Sarapan adalah hidangan pertama hari, jadi suapan badan anda dengan nutrien yang betul dalam masa 30 minit untuk bangun. Kajian mendedahkan bahawa orang yang melangkau sarapan mereka cenderung makan terlalu banyak sepanjang hari.
  • Mengelak dari snek yang tidak sihat: Makanan ringan yang tidak sihat seperti keripik, bar granola, bar bijirin dan keropeng mengandungi banyak kalori kosong. Mereka mungkin kelihatan menggoda apabila anda lapar, tetapi elakkan mereka. Jika anda perlu memilikinya, lihat saiz bahagian anda.
  • Termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran dalam makanan anda: Apabila anda memuat plat anda dengan buah-buahan dan sayuran semasa makan tengahari dan makan malam, anda akan berasa kenyang untuk lebih lama; dengan itu memotong keinginan anda untuk snek yang tidak sihat. Walau bagaimanapun, jangan lupa untuk memasukkan protein dalam makanan anda.
  • Hidrasi diri: Menjaga diri anda terhidrat sepanjang hari tidak hanya akan memberikan kulit yang sempurna tetapi juga mengeluarkan semua toksin dari tubuh anda. Minum air yang kerap juga boleh membantu mengurangkan penyakit seperti batu karang dan sembelit antara lain.
Petunjuk di atas bukan sekadar petua diet yang sihat tetapi juga panduan untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Pakar-pakar di Shaw Academy bukan sahaja akan membantu anda melihat garis panduan pemakanan dari seluruh dunia, tetapi juga membantu anda belajar dan melihat beberapa tips diet yang baik yang akan membantu anda dalam mengekalkan berat badan yang sihat .

Bagaimana untuk mengekalkan diet yang sihat?

Mengekalkan diet yang sihat secara konsisten memerlukan banyak tumpuan, motivasi dan dedikasi. Diet yang tidak sihat boleh menggoda anda setiap saat dan kemudian, tetapi tetap fokus kepada matlamat anda adalah kunci. Membangunkan tabiat pemakanan yang sihat bukan seperti yang sukar dibayangkan. Ia semua termasuk makanan berasaskan tumbuhan seperti buah-buahan, sayur-sayuran, sayur-sayuran dan kekacang lebih kerap dalam diet anda dan mengikuti mereka secara konsisten.
Beberapa tip diet yang sihat yang perlu anda sertakan termasuk:
  • Makan pelbagai makanan. Ini akan memastikan bahawa anda mendapat semua nutrien yang ditawarkan oleh makanan
  • Tonton saiz bahagian anda. Mengekalkan saiz dan saiz hidangan akan membantu
  • Hadkan pengambilan gula anda. Karbohidrat halus tidak mempunyai serat pemakanan
  • Makanlah kacang-kacangan dan ikan seringkali kerana mereka kaya sumber lemak tak tepu
  • Pilih makanan dan bukannya suplemen kerana suplemen tidak boleh menggantikan makanan yang sihat

Bagaimana untuk mengekalkan berat badan yang sihat?

Mengekalkan berat badan yang sihat adalah penting untuk kesihatan keseluruhan. Menjadi berat badan berlebihan atau obes boleh menyebabkan banyak penyakit seperti diabetes jenis-II, tekanan darah tinggi dan penyakit jantung yang lain. Tabiat gaya hidup yang baik adalah kunci dan boleh membuat perubahan besar dalam hidup anda. Berikut adalah beberapa tip untuk mengekalkan berat badan yang sihat :
  • Aktiviti fizikal adalah suatu keharusan untuk menjaga berat badan anda di cek
  • Pilih makan makanan yang sihat, kaya dengan nutrisi
  • Elakkan minuman beralkohol. Ambil sebiji buah segar yang segar
  • Hadkan pengambilan alkohol anda
  • Ambil porsi yang lebih kecil daripada yang lebih besar

Bagaimana untuk mengekalkan kesihatan yang baik?

Makan dengan sihat dan membuat pilihan gaya hidup yang baik adalah kunci untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Senaman yang teratur selain tidur yang mencukupi sekurang-kurangnya 7-8 jam dapat memberi impak besar kepada kesihatan anda. Berikut adalah beberapa petua untuk menjaga kesihatan yang baik:
  • Dapatkan diet yang seimbang dengan semua nutrien penting, seperti protein, karbohidrat, vitamin, mineral, lemak baik bersama serat dan air.
  • Mengekalkan kebersihan diri dan kebersihan juga penting untuk kesihatan keseluruhan anda. Pastikan makanan anda dilindungi dan melindungi mereka dari lalat dan serangga.
  • Pengetahuan yang mencukupi tentang pemakanan yang baik dan berat badan yang sihat adalah penting. Kursus Pemakanan Akademi Shaw akan membantu anda mendidik mengenai aspek pemakanan yang paling penting.